RNDr.  E. Calda:

Matematika

Dospíváme konečně k otázce co konkrétně dělat, chceme-li, aby se tyto humánní aspekty matematiky ve vyučování co nejvíce projevily.

Napadá mě následující desatero, které samozřejmě nemusí být úplné.

  1. Matematiku učíme lidsky, občas i s humorem.
  2. Matematiku učíme tak, aby žáky vůbec nenapadlo, že ji možná vůbec nebudou potřebovat.
  3. Máme stále na paměti, že i matematický anti talent může vyrůst v dobrého člověka.
  4. Rozlišujeme mezi tím, co je důležité více a co méně. Je-li důležité všechno, není důležité nic.
  5. Rozvíjíme nejen počtářskou zručnost, ale i matematické myšlení.
  6. Nezatemňujeme jednoduché záležitosti tím, že z nich uděláme „vědu“.
  7. Využijeme každé možnosti k tomu, abychom pohovořili o tom, co vůbec matematika je, jaké pravdy hledá, co přináší, o co usiluje.
  8. Věnujeme dost času shrnutí důležitých pojmů a vět, tomu, jak se k nim dospělo, kteří matematikové se na nich podíleli, jaký byl svět, ve kterém žili, v co věřili, čeho dosáhli.
  9. Čas od času se na probírané učivo podíváme globálně a pohovoříme o řecké geometrii, o řešitelnosti algebraických rovnic, o vzniku diferenciálního počtu apod.
  10. Není na škodu ukázat, že matematika není „ukončená“ a že existuje (a bude vždy existovat) řada dosud nevyřešených otázek.


Tolik autor učebnic RNDr. E. Calda na přednášce 
http://www.karlin.mff.cuni.cz/~calda/humanizace.htm